Senin, 19 Maret 2018

Multimedia Interaktif


Multimedia Interaktif


Multimedia interaktif merupakan aplikasi multimedia yang membenarkan pengguna unutk berinteraksi secara aktif. Pengguna boleh mengawal apa yang dilihat dan didengar bagi menentukan hala tuju masing-masing semasa berinteraksi.
Interaktiviti merujuk kepada cara bagaimana pengguna berinteraksi dengan aplikasi multimedia dan program.
Melibatkan interaksi antara pengguna dan komputer dengan menggunakan peranti input seperti papan kekunci,skrin sentuh atau tetikus. Terdapat 2 jenis interaktiviti multimedia yaitu :
-          INTERAKTIVITI LINEAR
-          INTERAKTIF TAK LINEAR


INTERAKTIVITI LINEAR
-         *   Juga dikenali sebagai multimedia tidak interaktif.
-         *  Pengguna bersifat pasif kerana tidak mempunyai sebarang kawalan atas perkembangan isi kandungan dalam aplikasi multimedia tersebut.
-          si kandungan dalam multimedia interaktif linear biasanya dalam urutan.
INTERAKTIVITI TAK LINEAR
-          *   Juga dikenali sebagai multimedia interaktif.
-          *   Pengguna boleh menhawal keseluruhan isi kandungan aplikasi multimedia berdasarkan kesesuaian dan minat mereka dengan mengklik butang, hyperteks atau hypermedia.
             Hyperteks – digunakan untuk menyambung perkataan atau frasa ke skrin yang lain. Ia adalah teks yang mengandungi pautan kepada teks yang lain dengan menekan satu atau lebih perkataan y ang bergaris
             Hypermedia - digunakan untuk menghubungkan pelbagai unsur media seperti audio dan video. Hampir meneyerupai hiperteks, cuma ia bukan sekadar berasaskan teks sahaja tetapi termasuklah media lain sperti grafik,imej,audio dan video.

LINEAR

TAK LINEAR





• Pengguna tidak mempunyai

• Pengguna boleh mengawal

kawalan terhadap aplikasi

persembahan aplikasi




Multimedia linear biasanya
Pengguna bebas untuk pergi

akan bermula dari awal hingga

ke mana-mana bahagian

akhir / ia akan mengulang

maklumat yang dikehendaki

semula maklumat

melalui butang navigasi –



hyperteks/ hypermedia



• Contoh :
Contoh :
-
Iklan TV, klip video, filem dan

- Perisian PBBK (courseware),

animasi

laman web, permainan komputer






0 komentar:

Posting Komentar

Cari Blog Ini

Diberdayakan oleh Blogger.

Opay

Opay
Sebuah kepastian yang pahit akan jauh lebih baik daripada sebuah keplin-planan yang manis

music